מודל עסקי (Business Model)
• מתאר את האסטרטגיה ואת "מנגנון יצירת ההכנסות" של חברה מסחרית – התהליך בו נמכר מוצר או שירות תמורת תשלום. המודל מתאר את האופן בו החברה מייצרת ערך עסקי ומניבה הכנסות ורווחים, ועל כן הוא מוצג כחלק מהתכנית העסקית ומהווה את לב ליבו של הרעיון העסקי.
• קביעת מודל עסקי היא תהליך שיש לבחון אל מול המאפיינים הייחודיים של העסק, השוק, התחרות, המוצר וקהלי היעד. בין התובנות המרכזיות, נחפש את היתרון התחרותי אות הערך שהמוצר/שירות מספק לצרכן, מהם נוכל להסיק כמה הלקוח יהיה מוכן לשלם, מתי ואיך.
• המודל העסקי הוא אבן היסוד לעסק בר קיימא מבחינה כלכלית, לעיתים הוא אף הבניין כולו והוא יכול להיות פורץ דרך לא פחות מאשר מוצר חדשני.
יתרון תחרותי (Competitive edge)
• קיומו של גורם מסוים שבגללו הלקוח יעדיף מוצר או שירות של חברה מסוימת על פני מוצר או שירות דומים של המתחרים: תכונה או יכולת שמספקות לחברה ערך מבדל או בעל משמעות רבה ללקוח.
• יתרון תחרותי צריך להימדד מנקודת מבטו של הלקוח ובהתאם לערך שהוא מספק לו.
• פעמים רבות יהיו אלה צרכים רגשיים ולא-מודעים, כמו הצורך בשייכות או בהתבלטות, והם גם אלה שמניעים את הלקוח באופן החזק ביותר לבחור דווקא במוצר מסוים – גם אם תכונותיו הטכניות זהות או דומות מאוד למתחרים.
נקודת איזון (Break-even Point)
• נקראת גם "נקודת איזון תפעולית" או "איזון תפעולי" (Operational Break-even), היא מדד ניהולי שמשמש לבחינת מצב העסק בתקופה מסוימת ולבחינת אלטרנטיבות בתכנון העסקי.
• נקודת האיזון היא נקודת החיתוך בה החברה לא מרוויחה ולא מפסידה דבר מבחינה תפעולית – ההכנסות שלה שוות בדיוק להוצאותיה המשתנות והקבועות.
• בתכנון העסקי, נקודת איזון (Break-even Point) משמשת לבדיקת הנחות שונות לגבי ההוצאות וההכנסות של החברה בפועל ובחינת השפעתן על העלויות והרווחים. תהליך זה נקרא "ניתוח נקודת איזון" (Break-even Analysis) והוא ממחיש את הקשר שבין הרווחיות לבין היקף הפעילות, ההוצאות הקבועות והמשתנות, והמחיר ליחידת מוצר
• בחינת נקודת איזון מוצגת, לרוב, בצורת גרף – עקומה אחת מצביעה על ההכנסה הכוללת ברמות הייצור השונות; עקומה שנייה מצביעה על העלות הכוללת ברמות תפוקה שונות (הוצאות קבועות ומשתנות); והנקודה בה נפגשות שתי העקומות מכונה "נקודת איזון" (Break-even Point).