כללי

חד קרן Unicorn חברת סטארט-אפ מןצלחת במיוחד ששוויה מוערך בלמעלה ממיליארד דולר.

אקוסיסטם (Ecosystem)
(מונח מתחום הביולוגיה, קיצור של מערכת אקולוגית) קהילת יזמות באיזור או בסקטור מסויים הפועלת באינטראקציה, שיתוף פעולה והפרייה הדדית. מנגד המונח מתייחס לעיתים גם לתיאור מערכת שנוצרה סביב מוצר, שירות או חברה מסויימים.

האקתון (Hackathon)
אירוע המפגיש בין מתכנתים, מפתחים, מנהלי פרוייקטים, מעצבים וכל גורם מקצועי אחר לשיתוף פעולה בפיתוח מספר פרוייקטים במקביל בזמן מוגדר. האקתונים מתקיימים לרוב סביב נושא מסויים ולמשך מספר שעות או ימים, מפגישים לעיתים אנשים זרים אך מקצועיים ויוצרים חיבור ביניהם. חלק גדול מההאקתונים מסתיים בתחרות.

חלל עבודה משותף (Hub)
חלל עבודה משותף המהווה סביבת עבודה המאפשרת שיתופי פעולה והפרייה הדדית דרך היכרות שיתוף ותמיכה של החברים בו.

מפגש (Meetup)
מפגשים בעלי תכנים מקצועיים אודות סטארטאפים, יזמות וטכנולוגיה. המפגשים מהווים הזדמנות לצבירת ידע ויצירת קשרים. השם לקוח מהחברה המשמשת לרוב לשיתוף האירועים שנוסדה ב-2002 ומהווה מעיין רשת חברתית לרישום והפצת אירועים.

רשת חברתית (Networking)
מפגשים בין אנשים בתעשיה עם מכנה משותף העשויים להוביל לשיתופי פעולה עתידיים.

מאיץ סטארטאפים (Accelerator)
מציעים תוכניות מוקצבות זמן לכמות מוגבלת של חברות. במסגרת התוכנית סטארט-אפים יכולים ללמוד על אספקטים שונים בעולם היזמות – מבניית תוכנית עסקית ועד לשיווק ומכירות. לרוב כל מחזור של התוכנית מסתיים בערב שבו היזמים מציגים את הסטארט-אפים בפני משקיעים על במה ומכונה Demo Day.

חממה (OCS funded Incubator)
בישראל הכוונה לחממות העובדות תחת כללי רשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי). החממה הינה גוף עסקי המאפשר ליזמים בשלבים ההתחלתיים ובשלבי מחקר ופיתוח. בחממה יקבלו היזמים, לתקופה קצובה, סביבת עבודה, סיוע וליווי וכן מימון וזאת עד שיוכלו להגיע למוצר מסחרי עצמאי או להתחיל סבבי גיוס נוספים במטרה לגייס הון נוסף ממשקיעים. החממה יכולה לסייע ביציאת קשרים עסקיים ואסטרטגיים.

נאום מעלית – פיץ' (Elevator pitch)
נאום המציג בקצרה את המהות הטכנולוגית והעסקית של הסטארט-אפ. נאום מעלית טוב הינו נאום שאם יווצר מצב בו יזם נכנס למעלית יחד עם משקיע, הוא יכול לספר בצורה חדה, רהוטה ומדוייקת על הסטארט-אפ שלו – וזאת לפני שהמשקיע יגיע לקומה שלו.

אקוסיסטם (Ecosystem)
(מונח מתחום הביולוגיה, קיצור של מערכת אקולוגית) קהילת יזמות באיזור או בסקטור מסויים הפועלת באינטראקציה, שיתוף פעולה והפרייה הדדית. מנגד המונח מתייחס לעיתים גם לתיאור מערכת שנוצרה סביב מוצר, שירות או חברה מסויימים.

חווית משתמש-
עוסקת בזיקה שבין משתמש למוצר כלשהו לרוב טכנולוגי או דיגיטלי חווית משתמש מיטבית עונה במדויק על כל צרכי המשתמש, בפשטות, בכיף, כך שהשימוש בשירות או במוצר ייתן חוויה מיוחדת, קלה וברורה שתעניק למשתמש יותר ממה שהוא חשב שהוא רוצה וצריך תוך מילוי אחר רשימה מסודרת ומוגדרת של דרישות ויכולות.
התחום כולל בתוכו היבטים רבים, כגון: עיצוב גרפי, עיצוב אינטראקטיבי, נגישות, ארכיטקטורת מידע, הגורם האנושי, שיווק ומכירות.
UI- User Interface Designer

מעצב ממשק משתמש- כלי שבאמצעותו מבצעים פעולה כלשהיא. הממשק הוא רק חלק אחד בתוך כל רכיבי חווית המשתמש עצמה, הכוללת בתוכה עיצוב, ארכיקטקטורת מידע, ראייה עסקית, טכנולוגיה ואף פסיכולוגיה.
User Experience Designer – UX מאפיין חווית משתמש: האפיון קובע את ההירארכיה, המטרות השיווקיות, העסקיות והשמישות, והעיצוב יותר הנאה, מפעיל אותנו בכיף ובקלות.
מציאות מועשרת/ רבודה (Augmented Reality )תוספת של פריטים שלא קיימים במציאות על גבי המסך (של הטלפון טלויזיה או משקפת מציאות רבודה).

כלכלי – פיננסי 

 (Business Model)מודל עסקי  
• מתאר את האסטרטגיה ואת "מנגנון יצירת ההכנסות" של חברה מסחרית – התהליך בו נמכר מוצר או שירות תמורת תשלום. המודל מתאר את האופן בו החברה מייצרת ערך עסקי ומניבה הכנסות ורווחים, ועל כן הוא מוצג כחלק מהתוכנית העסקית ומהווה את לב ליבו של הרעיון העסקי.
• קביעת מודל עסקי היא תהליך שיש לבחון אל מול המאפיינים הייחודיים של העסק, השוק, התחרות, המוצר וקהלי היעד. בין התובנות המרכזיות, נחפש את היתרון התחרותי אות הערך שהמוצר/שירות מספק לצרכן, מהם נוכל להסיק כמה הלקוח יהיה מוכן לשלם, מתי ואיך.
• המודל העסקי הוא אבן היסוד לעסק בר קיימא מבחינה כלכלית, לעיתים הוא אף הבניין כולו והוא יכול להיות פורץ דרך לא פחות מאשר מוצר חדשני.

 (Competitive edge) יתרון תחרותי

  • קיומו של גורם מסוים שבגללו הלקוח יעדיף מוצר או שירות של חברה מסוימת על פני מוצר או שירות דומים של המתחרים: תכונה או יכולת שמספקות לחברה ערך מבדל או בעל משמעות רבה ללקוח.
    • יתרון תחרותי צריך להימדד מנקודת מבטו של הלקוח ובהתאם לערך שהוא מספק לו.
    • פעמים רבות יהיו אלה צרכים רגשיים ולא-מודעים, כמו הצורך בשייכות או בהתבלטות, והם גם אלה שמניעים את הלקוח באופן החזק ביותר לבחור דווקא במוצר מסוים – גם אם תכונותיו הטכניות זהות או דומות מאוד למתחרים.

 (Break-even Point) נקודת איזון
• נקראת גם "נקודת איזון תפעולית" או "איזון תפעולי (Operational Break-even) היא מדד ניהולי שמשמש לבחינת מצב העסק בתקופה מסוימת ולבחינת אלטרנטיבות בתכנון העסקי.
• נקודת האיזון היא נקודת החיתוך בה החברה לא מרוויחה ולא מפסידה דבר מבחינה תפעולית – ההכנסות שלה שוות בדיוק להוצאותיה המשתנות והקבועות.
• בתכנון העסקי, נקודת איזון  משמשת לבדיקת הנחות שונות לגבי ההוצאות וההכנסות של החברה בפועל ובחינת השפעתן על העלויות והרווחים. תהליך זה נקרא "ניתוח נקודת איזון (Break-even Analysis) והוא ממחיש את הקשר שבין הרווחיות לבין היקף הפעילות, ההוצאות הקבועות והמשתנות, והמחיר ליחידת מוצר
• בחינת נקודת איזון מוצגת, לרוב, בצורת גרף – עקומה אחת מצביעה על ההכנסה הכוללת ברמות הייצור השונות; עקומה שניה מצביעה על העלות הכוללת ברמות תפוקה שונות (הוצאות קבועות ומשתנות); והנקודה בה נפגשות שתי העקומות מכונה נקודת איזון.

קרן השקעות פרטית  (Private equity – PE)

קרן המגייסת כספים ממשקיעים פרטיים ומוסדיים ומשקיעה אותם בחברות בעלות פוטנציאל ל-IPO או Exit עתידי.

משקיע פיננסי (Financial Investor)

משקיע הון בחברה מתוך מטרה לקבל תשואה פיננסית גבוהה על ההון, וזאת בהתאם לרמת הסיכון הצפויה של החברה (ככל שרמת הסיכון הצפויה גבוהה, עולה רמת התשואה לה יצפה המשקיע).

חברת פורטפוליו )Portfolio company)

חברה שהיא חלק מתיק השקעות של משקיע או קרן הון סיכון.

משקיע אסטרטגי (Strategic investor)
חברה המשקיעה בעיקר למטרות צמיחה בכיוון אסטרטגי עתידי ולא למטרת רווח כלכלי לרוב, משקיע זה יביא עמו ערך מוסף לחברה מעבר להשקעתו הכספית.

קרן הון סיכון (Venture capital – VC)

תת קבוצה בקרנות ההשקעה הפרטיות, קרנות אלה ממוקדות בעיקר בחברות טכנולוגיה בתחילת דרכן. בשל כך, סכומי ההשקעה שלהן גבוהים במיוחד.

משקיע אנג׳ל (Angel)

משקיע פרטי או יזם בעל הון עצמי, אשר מעניק מימון לחברות סטראטאפ הנמצאות בשלבים הראשונים בעבור מניות בחברה או בדרך של הלוואה, כחלק משלב ה-Seed.

קצב שריפת מזומנים (Burn rate)

הקצב בו חברה מסיימת את המשאבים ההוניים שגייסה ממשקיעים. היחס מאפשר לחזות את סיכוייה של חברה לשרוד וכן מאפשר תכנון נכון 

של מחזורי גיוסי כספים. קיימות שיטות שונות לחישוב יחס זה.

החזר השקעה (ROI)

מדד כלכלי להערכת כדאיות פעולה שכרוכה בהשקעת כסף או משאב אחר.

מדד זה מתקבל באמצעות השוואה בין כמות ההכנסה המתקבלת ביחס לעלות ההשקעה בפועל, כאשר המדד משמש גם להשוואה בין חלופות השקעה שונות.

 ROI חיובי משמעותו כי הפעילות מניבה רווחים (יותר הכנסות מהוצאות), כאשר ככל שהיחס החיובי גבוה יותר כך ההשקעה כדאית יותר.

השימוש במדד החזר השקעה (ROI) משמש הן למדידת רווחיות ההשקעה והן בכדי לבחון את קצב ההתקדמות מול יעדים, מתחרים או שווקים. 

כלומר, ב-ROI נעשה שימוש בהקשרים עסקיים וביצועיים שונים – מדידת כדאיות ההשקעה בקמפיין דיגיטלי, בחברת סטרט-אפ, 

ברכישת קו ייצור ועוד. כך, למשל, כאשר מדובר בהשקעה בחברת סטרט-אפ, נהוג לחשב ROI על פי היחס שבין רווחי החברה לבין עלות ההשקעה בה.

לצורך חישוב ROI נהוג לקבוע גם פרמטרים מופשטים כאלו ערכים ריאליים. למשל, "נאמנות לקוחות" מתבטאת לרוב בכמות הלקוחות החוזרים, 

כאשר במקרים רבים החברה תדע גם להעריך מהו ה"שווי הכספי" של כל לקוח חוזר. כעת, ניתן יהיה להמיר את הרווח "נאמנות לקוחות" לערך הראלי של לקוח חוזר,

 ובאמצעותו למדוד את החזר ההשקעה בפעילות השיווקית –

אם ההוצאה היא 100 ₪ עבור כל לקוח חוזר, וכל לקוח חוזר מייצר לחברה הכנסה של 125 ₪, אז נקבל ROI = 0.25.

גיוס הון לסטארט

כמעט כל מיזם בהייטק נשען גם על היכולת לעניין משקיעים. לכל גיוס, בכל שלב, יש חוקים וכללים משלו. בכל אחד מבין שלבי גיוס הון לסטארט אפ ניתן ליצור עניין בקרב משקיעים מטיפוס מסוים ויש פחות סיכוי לעניין משקיעים מטיפוס אחר.

גיוס הון ראשוני

מתחילים עם Bootstrap  הוצאה לפועל של סטארט-אפ במימון עצמי בלבד. ולאחר מכן –   Pre Seed Round שהוא סבב גיוס טרום ראשוני, לסטארט-אפ. בדרך כלל יספיק כשיש לו רק רעיון כללי,, לפני שיש פיתוח של אלגוריתם וטרם ברור מה תהיה צורתו של היישום הסופי או פרופיל הרווחיות.

(Friends, Family and Fools (FFF

גיוס הון ראשוני הדרוש לפעילות החברה מחברים ובני משפחה, לרוב מדובר בסכומי כסף נמוכים, הסכומים ניתנים לרוב לחברה כהלוואת בעלים.

Pre Seed השלב הראשון מבין שלבי גיוס הון לסטארט אפ רלוונטי עבור מי שיש לו רק רעיון כללי, לרוב הרבה לפני שכבר גויס צוות, לפני שיש פיתוח של אלגוריתם וטרם ברור מה תהיה צורתו של היישום הסופי או מיד מדויק עם הלקוחות של המוצר או פרופיל הרווחיות בשלב זה, מתבססים על פי רוב על הון עצמי.

Seed בדרך כלל בשלב זה עתיד הפרויקט והמיזם אינם מגובשים סופית אבל החל הפיתוח. לעיתים כבר יש צוות מגובש או כזה שמתחיל להתגבש, יש חלוקת עבודה ובהחלט ייתכן שקיים כבר מודל עסקי. ההשקעה נועדה לבסס את פיתוח המוצר ולבדוק כיצד ניתן לשפר טכנולוגיות קיימות.

סבב גיוס סיד (Seed Round)

סבב גיוס ראשון בד”כ, המגוייס בשלב בו היזמים יכולים להציג תוכנית עסקית ובה תיאור המוצר של החברה, תוך הוכחת התכנות ראשונית לרווח כלכלי. שלב ה-Seed ידוע לרוב כשלב בעל סיכון כלכלי רב, אך ההזדמנות לתמורה במקרה הצלחה גבוהה אף היא.